EN
Montreal choreographer/performer Sarah Bild follows an intuitive stream of physical imagery to create deeply textured and organic works of dance. Her visually impressive solo and group works, presented for the last 30 years in venues and festivals across Canada, raise questions about the human presence on this planet.
In 2015, her 50+ project addressed the representation of the aging female body on stage. This work brought her investigations inward to reclaiming her own body through improvisation in performance.
In 2016, Sarah Bild began performing her research in outdoor locations. Her Wall Series (2017) was presented along a wall in Montreal’s Mile-End district as part of the T/S Festival. With She Wanted (2019), an intimate piece around a table for only two spectators at a time, Bild shares a personal story evoking motherhood, art practice and fleeting time. She presented the work close to 60 times between January and June 2019.
In 2020-21, she dug into family roots and sense of place with her performance and photographic project, Le Poids du lieu, inhabiting derelict urban and rural spaces.
Sarah Bild is the first improviser certified to teach Action Theater in Quebec. She is part of the faculty at l’École de danse contemporaine de Montréal and is invited to teach and choreograph in many training programs across Canada.

FR
Artiste de la danse, Sarah Bild poursuit sa carrière à Montréal depuis près de 30 ans. Ses solos et pièces de groupes sont présentés à travers le Canada. Minimalisme, gestuelle éclatée, abstraction, extrême lenteur, tous se côtoient pour créer des mondes riches d’images oniriques soulevant toujours un questionnement sur notre existence et la précarité de la présence humaine sur cette planète
En 2015, son Projet 50+ la plonge dans une recherche sur la représentation du corps vieillissant de la femme sur scène. Après des années à diriger les autres, Sarah se retourne maintenant vers son propre corps pour trouver de nouveaux contextes d’expression et donner voix à ce corps multiple, complexe et temporel. En 2017-18, Wall Series la voit performer le long d’un mur extérieur du Mile-End à Montréal. Avec She Wanted, une performance pour seulement deux spectateurs à la fois, Sarah pousse sa relation intime avec le temps et l’improvisation. La pièce est présentée près de 60 fois entre janvier et juin 2019.
En 2020, Sarah se rend en Allemagne pour une recherche autour du Poids du lieu, une exploration qu’elle poursuit depuis en collaboration avec les artistes Sylvie Tourangeau, Tedi Tafel et Caroline Hayeur.
Sarah Bild est la première improvisatrice certifiée pour l’enseignement de la technique Action Theater au Québec. Elle enseigne régulièrement à l’École de danse contemporaine de Montréal et est chorégraphe et professeur invitée dans plusieurs écoles de formation en danse à travers le Canada.
PRESSE
TRACKS (2020)
“Sarah Bild’s hypnotic and impulsive performance piece TRACKS captured onlookers at the Alte Handelsschule. As her body struggled and interacted with metal objects, the tension was palpable. While metal coiled around her figure, viewers questioned whether she would escape it. Almost being consumed, Bild then emerged and regained control; A literal and metaphorical triumph of the self over past odds and obstacles. Sharing time and breath with the audience, Bild’s performance also altered the exhibition space and the relationship between her, and the works she performed alongside.” (Rosie Shackleton, PILOTENKUECHE, March 2020)
She Wanted (2019) “This intelligent and moving new work, She Wanted, by Sarah Bild, employs heightened capacities of performance in an intimate space. She’s exploring questions of engagement and representation, as well as investigating somatic perceptions, familiarity, and the ways that stories are framed, and how we, as a private audience of two, relate to the exchange.” – Philip Szporer, dance writer
Plus Vrai (2013) « [Dans cette] pièce pour trois danseurs, … Sarah Bild offre son art de la composition dans le temps et l’espace avec brio, permettant aux interprètes de briller dans toute leur splendeur et leur maturité. » (Dfdanse, 24 novembre 2013)
Diptyque I (2013) « Quelle vie intérieure, quel pouvoir dans le jeu du corps ! Sarah Bild se meut dans une précision virtuose sur les cordes de Beethoven, le corps et le cœur ne sont que musique. Et notre œil apprécie cette façon de s’exprimer si musicale, tout en relief et en ponctuation. » (Dfdanse, 24 novembre 2013)
The Frying Pan’s Too Wide (2011)- « Belle occasion d’apprécier leur (Hood et Bild) maturité créatrice respective, leurs singularités affirmées et nourries, autant que leurs points de rencontre et de partage. En actions-réactions, ces deux créatrices font résonner leurs expériences, leur savoir-faire, leurs différences physiques, toujours en complicité. Le propos est ludique, construit autour d’une attraction/répulsion qui va du baiser à la dispute, du rapprochement à l’éloignement, de la fusion au rejet, et traversé d’interactions verbales, dialogues, monologue, chansons. » (La Presse, 25 février 2011)